Дата: 12-07-16 11:15

Точка зору: До 70-ї річниці заснування ДКБ О.К.Антонова. Занепад авіабудування України

На сьогодні в Україні лишились тільки залишки колишньої могутності СРСР - авіаційної та ракетної промисловості. Починаючи з 2005-го року українська влада не тільки не підтримує авіабудівну галузь, яка залишилося від СРСР і збереглася в Україні генеральним конструктором П.В. Балабуєвим у найважчі 1990-і  роки, а навпаки, разом з керівництвом ДП «Антонов»  докладає зусиль  щоб її загубити.
 
Більш докладно про реальний стан авіабудівної галузі України автор виклав у статті «Руйнування авіабудівної галузі України» (див. В Гугл), а тут будуть наведені лише деякі факти останнього року. Щоб розуміти про що йде далі мова прошу спочатку почитати зазначену статтю. Дякую.

Постійно, починаючи з 2005 року  оточенню Президентів, Прем’єр Міністрам, профільним Міністрам, РНБО,  депутатам України надавалась інформація про реальний стан справ та руйнування авіабудівної промисловості – ніякої реакції, в основному піарилися на фоні того, що було створено ще  за часів СРСР або ж бігли до керівництва ДП «Антонов» за «матеріальною допомогою».

В березні-квітні 2015 року знову були направлені листи в Адміністрацію Президента України та голові фракції БПП у ВР (див. EzReklama, «Авіабудування України – деградація продовжується»). Не думаю що ці листи показали Президенту України, але в травні 2015 року Ківа Д.С. був звільнений з посади президента ДП «Антонов», а на посаду в.о. президента був призначений депутат від БПП Гвоздєв М.О., який не має ніякого відношення до авіабудування, а був автодилером. Він набрав собі в команду  таких же торгівців автомобілями та виробника одноразового посуду, залишивши на своїх місцях стару команду, яку очолює генеральний конструктор  Ківа Д.С., замість  того щоб створити нову  дієву та ефективну команду з спеціалістів авіабудування. Я точно не знаю але думаю, що Ківу Д.С. залишили на посаді по 2-х причинах: по-перше нова команда, образно виражаючись, не знає що таке літаки і з якого «боку до них підходити»?», а по-друге, і це саме головне,  Ківа Д.С. входить в раду директорів СП «Руслан Інтернешнл» в Великобританії і контролює там фінансові потоки авіакомпанії та схеми по їх виведенню. Я спілкувався і пробував надавати поради  Гвоздеву М. О., але як то кажуть, «як горохом об стіну». Складається враження, що його поставили не для збереження і розвитку авіабудування. Він  продовжує політику  піару свого папєрєдніка та розповідає в ЗМІ про майбутні багатомільярдні замовлення на українські літаки (див. в Гугл «Авіабудування України – імітація продовжується»).

Багато  разів об’являли конкурс на посаду президента ДП «Антонов» та його так і не провели кваліфіковано. Як зазвичай один раз провели імітацію та на цьому і завершили. На жаль в більшості високопосадовців і громадян дуже коротка пам'ять і відсутня спроможність мислити і аналізувати. В чому це виражається. Папєрєднікі (Азаров з Ківою) багато разів підписували купу протоколів і обіцяли побудувати сотні літаків Ан-140, Ан-148, Ан-158, Ан-70, Ан-124 (насправді ніхто і не збирався їх будувати) на десятки мільярдів доларів і все це закінчилося повним  пшиком.  Нинішні (Гвоздєв і Ківа) також йдуть протореним шляхом і обіцяють теж саме - побудувати десятки  літаків Ан-132 і Ан-178 на мільярди доларів і всі українські ЗМІ друкують цю нісенітницю навіть не перевіряючи, а що з того що було обіцяно раніше виконано  або чи хоч  раз показали журналістам реальні контракти. Серійного виробництва літаків в Україні не має і не передбачається. Мабуть наступники вже нічого не будуть обіцяти, бо ніякого авіабудування  в цій державі не залишиться.

Наприклад, зараз піарять літак Ан-132  і кажуть, що там не буде нічого російського, видаючи це як велику перемогу України (дуже сумніваюсь, так як деякі види полуфабрикатів для цього літака виготовляються тільки в Росії). Насправді там мало чого буде і українського, так як майже всі  матеріали, двигуни, гвинти і багато обладнання, пілотажного і навігаційного комплексів для Ан-132 в Україні не виробляється.
   
  
Малюнок літака Ан-132 2016 рік 

Цей літак являється модифікацією застарілих літаків Ан-26 та Ан-32 (замінюються двигуни та обладнання) та видається як нова розробка. Спочатку розповідали, що ринок для такого класу літаків сягає  900 єкз., але після того як я вказав що це неправда цифру зменшили до 200 єкз. Але ж  на ринку є і більш досконалі конкуренти та ще й з більшими розмірами вантажної кабіни, що є важливою характеристикою для транспортних літаків.  При цьому розповідають що вже черги стоять за Ан-132. Єдине реальне що є так це угода підписана з Саудівською Аравією. Звичайно що можна тільки побажати удачі цьому проекту, бо більш нічого реального на горизонті не передбачається.

Літак Ан-26 створений на базі літака Ан-24  1969 рік

Головний актив ДП «Антонов», як я вже писав раніше, це авіакомпанія «Авіалінії Антонов» яка працює за кордоном і заробляє валюту, а також старі літаки створені за часів СРСР яким  за гроші подовжують ресурси  та проводять модернізацію.  Оскільки зараз  ДП «Антонов» керують, м’яко кажучи, непрофесіонали, то наліт літаків Ан-124-100 значно зменшився, а єдиний політ в 2016 році літака Ан-225 виробленого ще за часів  СРСР (див. в Гугл Вовнянко, «Історія створення літака Ан-225»)  висвітлюється керівництвом ДП «Антонов» в ЗМІ як величезне досягнення авіабудування УкраЇни.  

Ось приклад рівня нинішнього керівництва ДП «Антонов»

«ГП "Антонов" рассматривает возможность запуска серийного производства самолета Ан-225 "Мрія".  Стоимость  создания второго экземпляра и запуск серийного производства машины оценивается в 3 – 4 млрд долларов. Об этом  интервью ЛІГА.net сообщил первый вице-президент компании "Антонов" А. Коцюба... Вероятный заказчик Китай. Больше читайте здесь: http://zn.ua/UKRAINE/kb-antonov-rassmatrivaet-vozmozhnost-zapuska-seriynogo-proizvodstva-samoleta-mriya-214735_.html.».

Оскільки я приймав участь в створенні літака Ан-225  то с точки зору здорового глузду запевняю: по-перше  зараз ДП «Антонов» доведено до такого стану, що не в змозі навіть добудувати 2-й літак, а не те що серійно його будувати; по друге  навіщо потрібний 2-й літак, якщо перший літає один раз в півроку; по-третє без участі Росії добудувати цей літак неможливо і т.п..   Декілька років тому Ківа Д.С. піарив таке ж саме, тільки нібито замовниками були росіяни. Але а ні росіяни, а тим паче китайці,  навіть  не знають про ці фейки  старого і нового керівництва ДП «Антонов». На основі цієї лабуди Президент України дає доручення порахувати скільки коштує добудувати ще 1 літак Ан-225 і 1 Ан-70.  Так  з точки зору керівництва «ДП «Антонов» це дуже шикарна можливість ще багато років «будувати» 2-й літак, «пиляти» кошти та піаритися.  В високорозвинених та багатих країнах не Президенти заявляють які потрібно робити літаки, а Замовники та економіка. А. Коцюба договорився до того, що це Україна розробила найкращі в світі літаки А-124 та Ан-225. Складається таке враження, що нова команда мало того що не розуміє як вони створювалися, так ще й хоче «примазатись» до слави цих видатних літаків. Дам коротеньке пояснення для тих хто хоче розібратися. Такого класу літаки, як С5А, а через 15 років   Ан-124, могли розробити тільки 2 країни в світі США і СРСР (зараз Євросоюз, тільки в світі немає потреби). Ці стратегічні військово-транспортні літаки були часткою глобального протистояння вказаних держав. В розробці літака Ан-124 приймали участь також: Замовник - МО СРСР, десятки інститутів, як от ЦНІІ 30, ЦАГІ, ЦІАМ, ЛДІ, НІАТ, ВІАМ, ВІЛС і др., розробники пілотажного комплексу - МІЕА, розробник навігаційного комплексу, РЛС і БАСК НПО - «Ленінець» (це все зараз російські фірми) і ще сотні всіляких великих і малих підприємств і заводів. Наприклад, я в той час приймав участь в  розробці матеріалів для планера (див. в Гугл «Применение прессованных панелей и разработка новых сплавов для самолетов Ан-124 и Ан-225» це продовження статті «История создания самолета Ан-225»). І це на Уралі (м. Верхня Салда) створювалиля унікальні пресованя панелі з закінцівкою і титанові заготівки. Якщо Ви її прочитаєте, то зрозумієте що це тільки маленька частка у розробці літака. А Україна – це тільки частина  вершини айсбергу  у створенні літаків  Ан-124 і Ан-225, решта Росія і  Узбекистан ( виготовляв крила для вказаних літаків).

Але на цьому відсутність мислення високопосадовців не закінчується. Так  рекламують, що "Антонов" получил заказ от ВСУ на разработку боевого самолета, - Генштаб. Я вже на протязі 2-х років пишу, що Україні потрібні різні  бойові беспілотники. Не тільки високорозвинені країни давно будуть такі безпілотники, а навіть країни які не мають авіаційної промисловості і країни третього світу створюють і постачають військовим бойові безпілотники – це техніка 21 століття. І тільки в Україні мислять категоріями 20-го століття. По-перше, абсолютно нема досвіду створення бойових літаків  (ДП «Антонов» на сьогодні  не може навіть створити  новий якісний транспортний літак який би мав гарантовані замовлення) і по-друге створення бойового літака на порядок дорожче, чим створення безпілотника і ціна його також буде значно вища, а тому це просто викидання державніх коштів на смітник .  Та й збити літак з з ПЗРК, як ми бачили на Донбасі, значно легче, так як він більший за розмірами і менш маневрений чим беспілотник.  Для розробки якісного продукту потрібні ТТЗ і проведення випробувань, а для цього  необхідно щоб у МО України були висококваліфіковані фахівці, а всі військові інститути, які цим займалися,  лишились в Підмосков’ї.

На сьогодні в державі втрачена ідеологія і стратегія збереження та розвитку авіабудування. Галуззю керують люди які не мають ніякого відношення до створення літаків, знань, вміння і досвіду. Нове + старе керівництво ДП «Антонов» посилює технологічну відсталість і тільки продовжує агонію галузі. Єдине на що вони здатні, це не створювати сучасні нові літаки які потрібні на ринку і  серійно їх будувати та продавати, а серійно виробляти фейкову інформацію в ЗМІ  для маргиналів всіх рівнів які не вміють думати. Вони мабуть не розуміють, що таким чином підставляють Президента України, який на основі  інформації що йому надають ці «авіаційні спеціалісти»  робить заяви в ЗМІ та надає розпорядження. Через  деякий час  всі побачать, що ніякого прориву в авіабудівній галузі не сталося і, можливо,   журналісти і громадяни України спитають у керівництва ДП «Антонов» і влади - «Хлопці, а де ж ваші обіцяні мільярди і десятки побудованих літаків?». А перед цим необхідно запитати в папєрєдніка про обіцянки на протязі 11 років вивести авіабудування України в світові лідери і бла-бла-бла? Чому контракт з НАТО, який виграв АНТК ім.. О. К. Антонова, був переданий якомусь новоствореному СП і Україна втратила близько 1 млрд. євро?  І багато іншого.  Але не має кому в цій «африканській»  державі задавати такі питання.

Для збереження та розвитку авіабудівної галузі потрібна нова команда, в першу чергу з професіоналів в галузі авіабудування (нинішні  за 11 років показали повну професійну непридатність), а також серійного виробництва, маркетингу, лізінгу  і др..   Ой, вибачаюсь, це я замріявся, бо в Україні зовсім інші критерії при призначенні на посади..

В травні 2016 року сталося декілька знакових дат для авіабудування України.

70 років з дня заснування Дослідного Конструкторського Бюро, яким керував видатний Конструктор і Вчений  О.К.Антонов. Під його керівництвом було створено десятки типів літаків світового рівняі і їх модифікацій починаючи від літака Ан-2 і закінчуючи літаком Ан-124. ДКБ, нарівні з фірмою Локхід (США), стало світовим лідером з розробки військово-транспортних літаків.

85 років з дня народження видатного Менеджера і Конструктора П.В. Балабуєва, який в скрутні 1990-і роки зберіг і розвинув авіабудування України - були створені літаки Ан-225, Ан-70, Ан-38, Ан-140, Ан-148, нові  модифікації Ан-124-100, впроваджені цифрові технології, створена авіакомпанія «Руслан», закуплені літаки Ан-124,  проведена сертифікація літаків Ан-124 і Ан-225 для польотів на міжнародних авіалініях, продана ліцензія на виробництво літака Ан-140 в Іран  і  багато іншого.

11 років перебування на посаді генерального конструктора (5 років перебував на посаді президента) ДП «Антонов» Ківи Д.С. – «видатного  академіка» в області дезінформації, імітації, підписання всіляких  протоколів  і т.п..   «Досягнення»:

  • розроблено українське ноу-хау по створенню нових літаків - це коли модифікаціям старих літаків присвоюється нова назва: Ан-148 - Ан-158;  Ан-26,32 – Ан-132; Ан-70 – Ан-188 (останній фейк) і т.д..  Боїнг як створив декілька десятиліть назад В-737 і В-747 так вони називаються і сьогодні, змінюються тільки приставки. Наприклад новітній В-747-8 на 99% відрізняється від свого пращура В-747, але ніхто не дав йому нову назву. Мабуть тому літаки Боїнг і експлуатують по всьому світу, включаючи Україну;
  • нові літаки українського виробництва не купляються і не експлуатуються українськими авіакомпаніями і  навіть 2 літаки Ан-148 які перебували в лізінгу були повернуті назад в ДП «Антонов»;
  • не створені дієві служби маркетингу та продажу (мабуть тому що не збиралися щось серійно будувати), а штучні продажі нових літаків виконувалися через посередників;
  • практично втрачені всі ринки збуту і нова команда зараз пробує їх знайти;
  • не розроблялися і не втілювалися новітні технології, матеріали і др. розробки і виробництва літаків. Все лишилось на рівні 15-50-річної української давнини;
  • відсутнє серійне виробництво нових літаків в Україні, а авіабудівна галузь перетворена на майстерню по штучному виготовленню літаків для піару і збереження на «хлібній посаді»;
  • літаки Ан-140 і Ан-74, які мали хороші перспективи завоювання ринку кинуті напризволяще - вони не модернізувалися, не створювали нові варіанти (транспортний Ан-140Т) і не просувалися на ринки. Харківський авіазавод який їх виробляв сьогодні практично банкрут;
  • «нові» літаки Ан-178 та Ан-132 які розробляються  не за ринковими правилами, а за словами відомої пісні «я его слепила из того что было» мають дуже  туманні перспективи. Так на літак Ан-178, який розробляється на базі літака Ан-148 ще з 2010 року, і досі не має гарантованих замовлень і контрактів, за винятком декількох екземплярів. Навіть МО України відмовилось від нього;
  • єдиний розроблений за 11 років літак Ан-158 (модифікація Ан-148 з подовженим фюзеляжем) який мав високий потенціал, так і не став успішним, так як професійно  не займалися його просуванням на ринки, створенням сервісної підтримки і поставки запчастин за світовими стандартами, а всі зусилля були направлені на різні піар-прожекти (як каже прислів’я «весь пар ушел в гудок»).

1 рік перебування на посаді в.о. президента ДП «Антонов» М.О. Гвоздева. Занепад галузі продовжується, йде добровільно-примусове звільнення пенсіонерів - носіїв знань створення літаків марки «Ан». Коли всі провідні країни світу створюють новітні літаки використовуючи нові композитні матеріали, новітнє обладнання і двигуни, технологічні процеси, автоматизують процеси розробки і  складання літаків і багато багато іншого, в Україні на планер 50-річної давнини встановлюють досить застаріле закордонне  обладнання і двигуни. Серійного виробництва літаків в Україні не має і не передбачується. Ведуться пошуки нових замовників і ринків продажу, але за відсутністю конкурентноспроможних літаків, їх серійного виробництва і сервісної підтримки (папєрєднік за 11 років все розтринькав), крім підписання купи меморандумів і протоколів та піару в українських ЗМІ, далі діло не просувається. При цьому розповідають що українські літаки будуть будуватися в Азербайджані, в Індії, Саудівській Аравії і др.., а що будуть будувати в Україні не говорять.

P.S. В червні 2016 року  створена «Українська авіабудівна корпорація», куди ввійшли, останки авіабудівників і розробників обладнання  і  заявляють, що така структура у Боїнга. Запевняю, що це не так. Це всього на всього чергова українська «чупакабра». До цього, ще в 2005 році,  створили Концерн «Антонов» куди входили  всі авіабудівні підприємства. Керівником цього Концерну був призначений Белінський В.В., ставленик Ківи Д.С.. Результат діяльності цього об’єднання в Україні виявився  негативним, в основному, імітація діяльності та пусті заяви. В 2015  році його ліквідували. Дійсно на початку 2000-х років такі об’єднання з авіабудівників зробили в Росії і Китаї і вони показали дуже високу  ефективність (хоч і з великими фінансовими витратами в Росії), тому що влада там серйозно займається цією важливою галуззю. Наприклад, в Росіі створені сучасні пасажирські літаки «Суперджет» і МС21, винищувач 5-го покоління, різні військові безпілотники, нові двигуни, втілені новітні технології і матеріали, і багато іншого. При цьому слід відзначити, що такі всесвітньо відомі  російські ДКБ  А.С.Яковлєва, С.В.Ілюшина, А.Н.Туполева, П.О.Сухого і А. Мікояна  в 1990-х роках або припинили своє існування, або ж знаходилися в жалюгідному стані. І тільки АНТК ім.. О.К. Антонова в ці складні часи розвивався і створював нові літаки, дякуючи,  генеральному конструктору П.В.Балабуєву, який всі зароблені кошти вкладав в розвиток, а не в кишені, на відміну від його наступника.  Також  чиновники в Урядах, які останні 10 років керували авіабудуванням, ніякого відношення до авіації  ніколи не мали, перебували на своїх посадах 1-2 роки, а тому думали тільки що можна взяти…. Так що це просто ходіння по спіралі, тільки не вверх, а вниз! Призначили головою ради  корпорації Гвоздева М.О., а на його місце поставили А. Коцюбу. Вище було вказано, що представляють з себе ці новітні «авіаційні менеджери». І що об”єднувати? Харківський авіазавод практично банкрут, 410-й завод займався ремонтом,  в основному, Ан-24, Ан-26, Ан-32 і ці старі літаки сходять нанівець і тільки ДП «Антонов», дякуючи що раніше ним керували видатні конструктори і менеджери  О.К.Антонов і П.В.Балабуєв, які  створили такі чудові літаки і авіакомпанію, тупо проїдає цей матеріальний і інтелектуальний багаж.

Автор: Вовнянко А.Г.  - керівник підрозділу по створенню нових сплавів і полуфабрикатів для літака Ан-124 (1976-1982 р.р.), провідний конструктор в службі літака Ан-70 (1982-1985), керівник служби провідних конструкторів по літаку Ан-225 «Мрія» (1985-1989), зам. головного конструктора по літаках Ан-218, Ан-124, Ан-124-100, Ан-225, Ан-325 та їх модифікаціях, а також  авіаційно-космічних системах (1989-2005), к.т.н.


Джерело інформації: Український Авіаційний Портал

Подiлитись посиланням:  
 Tweet



Передрук матеріалів дозволяється тільки за наявності гіперпосилання на www.aviation.com.ua
Передрук, копіювання, відтворення або інше використання матеріалів, у яких міститься посилання на агентства УНІАН, Інтерфакс-Україна, суворо заборонено. Позиція адміністрації може не співпадати з думками авторів, які публікують статті.