Дата: 24-02-17 17:45

Позиція Асоціації "Аеропорти України" ЦА : Директива ЄС 96/67 - має бути впроваджена повністю!

Держава Україна тривалий час не може чомусь лібералізувати ринок авіаперевезень. Зокрема підписати договір "Відкритого Неба" з ЄС та зняти візові обмеження для українців.

Саме ці заходи суттєво збільшили би попит та пропозиції на ринку, що в декілька разів збільшило би пасажиропотоки через практично всі аеропорти України.

Чим більше пасажирів - тим більше неавіаційних доходів у аеропортів (дьюті-фрі, автопарковки, ресторани, тощо).

Збільшення доходної бази аеропортів та зростання конкуренції авіакомпаній відповідно сприяло б як здешевленню авіаперевезень, так і зацікавленості інвесторів в аеропортах України. Тобто можна було б менше витрачати коштів із центрального та місцевих бюджетів на інфраструктуру аеропортів. Але цього не сталося....

Тепер у "когось" виникла геніальна ідея - розподілити ті незначні обмежені "закритим небом" пасажиропотоки в окремих аеропортах між зацікавленими агентами з наземного обслуговування (хендлінговими компаніями) та певними авіакомпаніями. Іноді це те саме, оскільки між деякими  авіакомпаніями та хендлерами в Україні існують афілійовані зв'язки.

Наземне обслуговування по Директиві ЄС 96/67 (надалі- Директива) це чіткий перелік послуг та правила гри для всіх основних учасників: аеропорти, авіакомпанії та хендлінгові компанії.

Директива врахувала їх специфіку та запровадила на рівні закону ЄС основні засади для можливості роботи всіх. Директиву прийнято саме на піку лібералізації авіаперевезень в ЄС та появі перших активних лоу-кост авіакомпаній. Директива приділила особливу увагу наявності на ринку НЕЗАЛЕЖНИХ хендлерів, як від аеропортів так і від авіакомпаній!!!

При цьому, все законодавство ЄС враховує те що, за даними ACI Europe 77% аеропортів з обсягами до 1млн.пас на рік збиткові. Навіть аеропортові збори не регулюються державами ЄС при обсягах аеропорту до 5млн.пас. на рік. Тобто що не можуть одні правила застосовуватись до аеропортів-хабів з десятками мільйонів пасажирів на рік, та малих аеропортів.

Такий зважений підхід Європейців, дозволив малим аеропортам Литви, Польщі, Чехії та інших країни Східної Європи вижити та розвиватись в умовах відкриття ринку авіаперевезень.

В Україні начебто є кроки з лібералізації авіаперевезень... Проте ми ніяк не побачимо публікацію щодо тих "магічних" 30 країн і з них 8 країн ЄС з якими за інформацією Державіаслужби "відкрили небо".

Аеропорти не можуть планувати розвиток, коли держава не має стратегії розвитку авіації!!

Лише завдяки умовній стабілізації економіки, а більше - децентралізації - за рік комунальні аеропорти отримали новий поштовх підтримки від територіальних власників: закупівля техніки, реконструкція пасажирських терміналів, ремонти злітних смуг, залучення авіакомпаній

Вперше є шанс зменшити щорічні субсудії після таких інвестицій!

За Повітряним Кодексом України, саме аеропорти відповідають за повний комплекс наземного обслуговування, Державіаслужба відповідає за правила сертифікації в сфері наземного обслуговування, тобто - технічне регулювання (безпека польотів). Ринок наземного обслуговування в аеропортах НІЧИМ не регулюється сьогодні. Окремий вплив на цей ринок мають чинні правила сертифікації, які обумовили скарги до АМКУ від декількох хендлінгових компаній.

В жодній Європейській країні, не може будь який хендлінговий агент чи авіакомпанія без узгодження комерційних, інфраструктурних та безпекових питань зайти в аеропорт.

Правила Державіаслужби розроблені без ретельного аналізу регуляторного впливу на ринок, тобто всі ЦОВВ, які погодили ці правила проігнорували необхідність розуміння про що взагалі в них йдеться.

При цьому фактично зроблено все в інтересах окремих хендлінгових компаній та можливо - авіакомпаній.

Аеропортова галузь, міжнародний та безспосередньо Європейський досвід Україні традиційно не потрібен. За рік ніхто не спромігся врахувати позицію аеропортів, зважити на їх наявність,  та те, що вони існують здебільшого завдяки територіальним громадам.

А тепер один лише ЦОВВ вирішив що може віддати доходи цих регіональних аеропортів в приватні структури, які ніколи і нічого не інвестували в ці аеропорти, а лише прийдуть підзаробити і втечуть як тільки буде це невигідно

Нові правила Державіаслужби - шлях до хаосу на користь тих структур які коли їм вигідно зайдуть зробити вибіркові послуги з наземного обслуговування, а потім підуть коли стане невигідно. Жодної відповідальності та зобовязань перед власником аеропорту на забезпечення всього спектру послуг. Або навпаки -найбільш потужні сьогодні хендлінгові компанії можуть зайти в більшість аеропортів та де-факто контролювати не тільки ринок хендлінгу, але й можливість та ефективність для входження на ринок авіакомпаній!

Найбільш успішні малі аеропорти Східної Європи самі повністю відповідають за всі послуги і змогли домовлятись з новими авіакомпаніями, в т.ч. з  лоу- костами щодо мінімальних цін.

Якщо регіональні аеропорти втратять доходи через "хендлерів-метеликів" чи "хендлерів-дочок" авіакомпаній України - то коли і як ми отримаємо менші ціни на авіаквитки через прихід більшої кількості авіакомпаній та підвищення конкуренції??

Тож Директива ЄС 96/67 - це документ який Україна, якщо хоче бути розвиненою як сучасна Європейська країна - має бути впроваджена повністю!! З усією її системністю підходу, та врахуванням інтересів всіх гравців ринку, в тому числі багатьох територіальних громад України - власників своїх аеропортів!

На думку Асоціації,  пора вже думати за всю країну та її мешканців, а не підігрувати уподобанням олігархів та монополістів, щоб потім не жаліти та не шукати винуватих, яких як завжди не буде. Надіємося, що власники аеропортів (обласні та міські Ради) також звернуть увагу на вище сказане та заявлять свою позицію.

Джерело: Асоціація "Аеропорти України" ЦА


Джерело інформації: Український Авіаційний Портал

Подiлитись посиланням:  
 Tweet



Передрук матеріалів дозволяється тільки за наявності гіперпосилання на www.aviation.com.ua
Передрук, копіювання, відтворення або інше використання матеріалів, у яких міститься посилання на агентства УНІАН, Інтерфакс-Україна, суворо заборонено. Позиція адміністрації може не співпадати з думками авторів, які публікують статті.