Дата: 08-12-20 11:11

Авіація на зламі чи в очікуванні нового старту? Якими будуть тренди світової авіації в 2021

Авіація однією з перших відчула на собі вплив кризи й обмежень, пов’язаних з пандемією і введеними державами карантинними заходами. 

Нині галузь залишається однією з найбільш вразливих. Водночас вона максимально намагається підлаштуватися під нові реалії: істотно скорочуючи обсяги перевезень через падіння попиту і впроваджуючи додаткові медичні протоколи для забезпечення захисту здоров’я пасажирів. Пише НВ Бізнес

Всі прогнози зводяться до повільного відновлення і стагнації на наступні 5−10 років. Світле майбутнє бачиться через призму сертифікованої вакцини, нових правил перевезень для пасажирів і нової економічної реальності для авіакомпаній. 

Відродження галузі залежатиме від макроекономічних чинників з поправками на авіаційні вузькопрофільні особливості. За позитивного збігу обставин відновлення авіаринку може статися набагато раніше прогнозів. Особливо це стосується України. 

Вакцина — наше все 

Відновлення попиту на авіаперельоти і сертифікація вакцини проти пандемії — тісно пов’язані процеси. Колеги з Євроконтролю розробили три сценарії відновлення галузі залежно від швидкості початку застосування вакцини. 

Сценарій 1 (оптимістичний) — вакцина проти COVID-19 вводиться в найближчому майбутньому і вже влітку 2021-го стає широкодоступною для пасажирів. За таким сценарієм авіаційний трафік повернеться до рівня 2019-го за 5 років — в 2024 році. Наступного року обсяг повітряного руху має досягти 73% від рівня 2019 (збільшиться майже на 50% у порівнянні з нинішнім роком). 

Сценарій 2 (реалістичний) — вакцину введуть для пасажирів до літа 2022 року. У цьому разі відновлення галузі затягнеться до 2026 року. 

Сценарій 3 (песимістичний) — якщо вакцина виявиться неефективною, то на відновлення трафіку до рівня 2019 року піде наступне десятиліття. 

Далі — масова вакцинація населення і впровадження нової медичної культури мандрівників. Зараз ведеться активна підготовка до процесу вакцинації, а в європейських країнах вже готують спеціальні пункти. 

На додачу до цього, в авіаційному експертному середовищі все частіше стали говорити про впровадження нового «паспорта» пасажира, цифрову медичну картку — Travel Pass. Про завершальну стадію її розробки вже оголосила Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA). Передбачається, що з її допомогою уряди й авіакомпанії зможуть регулювати і перевіряти необхідну інформацію про тестування або вакцинацію. Зокрема, IATA Travel Pass як глобальна інформаційна інфраструктура дасть доступ до важливих даних. Для урядів — про справжність тестування й ідентифікацію тих, хто надає сертифікати тестування; для авіакомпаній і мандрівників — про відповідність вимог до тестування та можливості безпечного перельоту для оточення. 

Так передбачається безпечно відкрити кордони для мандрівників без додаткових і болючих карантинних заходів. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Євроконтроль щойно ухвалив рішення про приєднання України до Спільної системи маршрутних зборів

Нова реальність для мандрівників 

Кожному, хто звик подорожувати авіаційним транспортом, доведеться поступово звикати до носіння масок у будівлі аеропорту і літаку, до санітайзерів на різних етапах подорожі, до нових типів страховок і постійних тестів на COVID у наступні кілька років. 

Авіація vs IT-технології 

9-місячний період досі небачених обмежень бізнес-активності відкрив нові шляхи обміну інформацією та ділової взаємодії. Zoom, WebEX замінили тривалі відрядження, дозволивши заощаджувати час і фінансові ресурси на поїздки — нехай це в місті або за межами країни. 

Новий формат бізнес-культури із задоволенням прийнято. Це зручно, швидко, безпечно, дешево. 

Через це, як і за часів будь-яких фінансових криз, найбільш платоспроможний для авіації пасажир бізнес-сегмента тимчасово стає «рідкісним птахом» на борту літака. 

Горизонти мрії: швидко і дешево 

Відновлення авіаперевезень — причому стрімке і дуже активне — варто очікувати завдяки відкладеному попиту за туристичними напрямками. Це будуть як повноцінні подорожі у відпустку (тому що багатьом не вдалося відпочити в 2020 році), так і короткострокові подорожі — тури вихідного дня (з огляду на нові економічні реалії і можливості пасажирів). Тут на перший план вийдуть чартерні рейси і Low Cost авіакомпанії, які операційно готові за короткий термін підхопити обсяги перевезень. 

Однак слід врахувати і деякі вузькопрофільні особливості. У всіх авіакомпаніях світу натепер більшість флоту перебуває на перонах і короткостроковому зберіганні. Екіпажі також не здійснюють необхідної кількості годин польоту, внаслідок чого їм знадобиться позачергова перепідготовка, позапланові ТО літаків і виконання низки інших технічних складових. Водночас кількість відповідних тренажерів і технічних баз у світі обмежена. 

І останнє. Дуже важливе для України 

Як я вже зазначав раніше, відновлення українського авіаційного ринку може відбутися швидше, ніж середньоєвропейські процеси. Цьому є кілька причин — порівняно невисокий докризовий рівень авіаційних перевезень, продовження розвитку аеропортової інфраструктури на рівні держави, збереження українськими перевізниками кількості повітряних суден і льотного складу. 

В Украерорусі також розраховують на оперативне відновлення кількості польотів у повітряному просторі України. Крім активного відновлення трафіку українських та іноземних компаній, які здійснюють польоти в аеропорти України, ми також розраховуємо на розвиток транзитного потенціалу країни, особливо з огляду на оновлені публікації провідних світових регуляторів безпеки польотів EASA і FAA, які підтвердили високий рівень безпеки повітряного руху, який забезпечує Україна. 

Кожна криза приносить в авіацію нові правила, нові тренди, а часто й нові бізнес-моделі. Криза 2020 року не стане винятком. Всім пасажирам доведеться прийняти нові правила подорожей, а учасникам авіаційного ринку — перебудовувати свій бізнес відповідно до нових економічних реалій. 

Віримо, що після суворої зими має настати період авіаційного ренесансу. 

Андрій Ярмак 
Керівник Державного підприємства обслуговування повітряного руху 

Спеціально для НВ Бізнес

Джерело:  НВ Бізнес


Джерело інформації: Український Авіаційний Портал

Подiлитись посиланням:  
 Tweet



Передрук матеріалів дозволяється тільки за наявності гіперпосилання на www.aviation.com.ua
Передрук, копіювання, відтворення або інше використання матеріалів, у яких міститься посилання на агентства УНІАН, Інтерфакс-Україна, суворо заборонено. Позиція адміністрації може не співпадати з думками авторів, які публікують статті.